Sidor

lördag 19 december 2015

Förlossningsberättelse sista delen!

Under ctg kurvan, började jag känna av lite sammandragningar. inte så att det gjorde ont men de började komma med jämna mellanrum. Bad A titta på själva apparaten ifall jag hade rätt, det verkade så! Men tänkte att det kan man ju ha utan att det är något på gång...och det hade ju tagit så lång tid med Melvin så jag bara fann mig i läget.
Efter 40-45 minuter kom både läkaren, läkarstuderande, barnmorskan och undersköterskan in. Jag fick gå på toaletten och de skulle sätta en ballongkateter för att få igång mig. Detta för att det är skonsammare än andra metoder i och med att jag fått ett snitt innan så måste de ta det försiktigt.
Läkaren undersökte mig, hon kände länge, såg förvirrad ut och sa att hon trodde jag var 5 cm öppen och nästan helt utplånad tapp. Hon bad barnmorskan kolla, alias experten, och hon konstatera det hela. Då behövdes inte ballongen, utan barnmorskan tillsammans med en annan barnmorska tog hål på vattnet! De satte en skalpelektrod på lillens huvud för att ha bättre koll på honom.

Nu var det igång! Jag var nog lite chockad att redan vara öppen så mycket men inställningen var att ta det som det kommer! A:s syster alias barnvakten kom och hämta nyckeln till bilen, A fixa service-tid på den andra bilen och vi lyssna på the Ark medan värkarna kom med jämna mellanrum. Efter ett tag började värkarna bli outhärdiga och jag bad om lustgas = himmelriket.
A fick hjälpa till att massera ryggen och räkna andetag med lustgasen. Vi fick instruktion om att bara ta lustgasen 10-12 andetag men värken tog inte slut så jag genomled toppen av värken utan lustgas. Men sen så fick vi reda på att jag kunde ha den fram till toppen och sedan släppa vilket gjorde att det gick mycket bättre.

Senare kom de in och skulle kolla hur öppen jag var. Visade sig att jag var 9 cm öppen och då tänkte jag, att OJ! OCH Typiskt! nu är det för sent med Epidural! För just då kände jag nog att det hade varit nice med det...Men tänkte att jag får väl klara det utan nu då...
Och nu började det trycka på en del. Vilket jag inte helt höll emot heller för det var så starkt! Vid 18 tiden kom de in för det var dags att få ut ongen!, och efter att ha masserat bröstvårtor, tryckt på och kämpat i 30 minuter kom en liten prins ut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar