Sidor

måndag 28 november 2011

Melvin på neo

Dag två på neo koppla de bort cpap:en och lille prinsen klara av att andas helt själv utan några bekymmer. Skönt! De andas iofs själv i cpap men får då hjälp med att hålla uppe trycket i lungorna om jag har förstått det hela rätt.

Jag kämpade på BB för att tillfriskna så fort som möjligt och vid 10-11 tiden kom jag inrullandes till neo med rolls roysen! (rullstolen). Jag fick ha honom hos mig i en säng bredvid hans säng som de dessutom hade bytat till en vattensäng. Under dagen fick jag även pumpa för första gången, som jag sen skulle fortsätta med var 3e timma....Alex byta första bajsblöjan och sedan senare på dagen/kvällen kom nyblivna mormor på besök och lite senare kom även lillprinsens farmor och farfar. Vid 10 tiden på kvällen tror jag att det var, sa jag godnatt å åkte å sov på BB och Alex åkte hem för att sova.

Dag 3 på neo blev vi flyttade till familjerum (eget rum) där vi skulle ta hand om Melvin själva, nästintill. Där skulle vi bo den närmsta tiden - tills andningsprotokollet var godkänt och Melvin kunde äte 10ml eller mer från mitt bröst vid två tillfällen. Andningsprotokollet klara han av direkt, 5 dagar utan bekymmer och man är godkänd =). Maten tog lite längre tid, inte lätt när man är liten och ska klara av att suga så mycket. Det hjälpte ju inte heller att lillen fick gulsot och blev trött så han fick sola i ca 1½ dygn. Men helt plötsligt gick det fort! en dag hade han ätit 8ml på fm, på eftermiddan tog han hela 20ml! å även nästa gång lyckades han med det! Så efter en vecka på neo kom vi hem, med hemsjukvård.

Mer om tiden hemma kommer senare =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar